donderdag 21 november 2013

Voorbereidingen

Een paar maanden geleden plaatste collegaschrijver Jeroen (die toevallig vandaag jarig is, jullie kunnen hem hier àJ en hier feliciteren à Jarige Job  )een oproep op facebook. Distortionfest Eindhoven: wie gaat er mee? Ik had werkelijk geen idee waar hij het over had maar als avonturier kan je natuurlijk geen nee zeggen op dit soort open uitnodigingen dus schreef ik me in en mocht zowaar mee. Ik blij natuurlijk, het is al jaren een grote wens van me een festival mee te maken. En als die gelegenheid dan langs komt is het fijn dat je mee mag. Fred vond het hilarisch. “Weet je wel waar je ‘ja’ op hebt gezegd?”  “Nee eigenlijk niet, maar ik heb wel een donkerbruin vermoeden”, antwoorde ik. En jawel hoor, na een kleine googlesessie was mij een hoop duidelijk: dat wordt een heftig dagje. Maar ik ben niet voor één gat te vangen én ik houd wel van een uitdaging.

Even voor de mensen die nu denken: ‘waar gaat het eigenlijk over?’ Distortion betekend volgens de wikipedia: (lett. vervorming) is een speciaal geluidseffect dat voornamelijk wordt gebruikt voor de elektrische gitaar en de elektrische basgitaar. Ook voor zang gebruikt men vaak overdrive en distortion om het stemgeluid te verrijken of om een radiostem na te bootsen. Het woord komt uit het Engels, maar omdat het een zeer bekend woord is onder gitaristen, wordt het tegenwoordig ook wel als een term beschouwd. Distortion wordt voornamelijk gebruikt door muzikanten uit het Rock/Punk/Metal genre. En dat wordt dan weer vrij vertaald door verschillende bands in, als ik even Jeroens vrouw Nanda mag quoten: pokkeherrie.
Tijdens één van onze filmavondjes met Nanda en Jeroen (die jullie al eens eerder tegen zijn gekomen in één van mijn blogs namelijk hier --> gardens avontuur) vertelde Nanda dat ze het heel dapper van mij vond dat ik meeging. “Want”, zo zei ze, “van mij hoeft het niet meer.” En omdat ik nou eenmaal graag bewondering oogst werd mijn zin in het festival alleen maar groter. Niet dat ik nou zo’n fan ben van het genre, maar dat even terzijde.

De weken daarop gaf Jeroen muziekles. (Hoe dat ging lees je hier --> Muziekles van Jeroen ) Dat was in dit geval geen overbodige luxe, ik weet echt niets van de subcultuur metal. En ik voelde me een tikkeltje vereerd, iemand die eens een blog voor mij schreef. Maar echt geruster werd ik er niet op. En de filmpjes afkijkend kwam Nanda’s omschrijving toch als ‘right on the money’ in me op. Maar je groeit erin he? Dat kwam dan weer voornamelijk door Fred. Die vond dat als ik toch naar Distortion kon, ik thuis ook wel deze muziek kon verstouwen. En daar kon ik hem geen ongelijk in geven, wie A zegt…….En zo luister ik al weken naar heftige muziek en merk ik dat ik mee begin te deinen als er een interessant liedje langs komt. Ging ik eerst mee omdat ik dit als avonturier toch gedaan wilde hebben, nu heb ik er hele erge zin in. En kan ik niet wachten om sommige bands live te zien. Dat ik de drumpartijen en het grunten eigenlijk een kunst op zich vind waar ik me best een dag aan kan vergapen, is een mooie bijzaak.


En zo konden deze week de voorbereidingen beginnen. Bij mij is dat toch iets bewerkelijker dan ‘heb-ik-geld-en-de-kaartjes-bij-me?-Oke-we-kunnen-gaan.’ En liep ik tegen één klein dingetje aan, nou ja een paar kleine dingetjes. Zoals: hoe ga ik dit feest energietechnisch overleven, waar laat ik in hemelsnaam mijn extra spullen voor calamiteiten en wat doe ik mocht ik onverhoopt toch een lekkage krijgen? Vragen die best makkelijk op te lossen zijn als je contact hebt met degene die je daar antwoorden op kan geven.
Dacht ik eerder deze week nog dat het één en ander makkelijk opgehelderd kon worden door een simpel telefoontje naar het Klokgebouw in Eindhoven, alwaar de festiviteiten plaats gaan vinden, kom ik daar op terug nu zij mij doorverwezen hebben naar de organisatie van Distortion en ik de grootste moeite heb om daarmee in contact te komen. Jammer, het energietechnische stuk kan ik makkelijk oplossen door de komende dagen in bed te blijven er alleen uit te komen als het echt noodzakelijk is. Maar het stuk daar in Eindhoven….daarin ben ik toch afhankelijk van de welwillendheid van anderen.  Of moet ik ineens zelf een heleboel vindingrijkheid aan de dag gaan leggen. Ik had kunnen raden dat de stress hem niet zou zitten in het type muziek dat ik voorgeschoteld krijg maar wederom in dit lijf wat met zo’n gebruiksaanwijzing komt.

3 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat dit allemaal mee gaat vallen, ik ben benieuwd naar je beleving, en ik zeg vooral : Geef niet op, als je ze niet kan bereiken probeer het via hun Facebook oid, maar ze moeten te bereiken zijn ! Klokgebouw faciliteert alleen maar, is meestal zo.. Wordt vast leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via facebook, check! We wachten weer af.......en het wordt zeker leuk, wij zijn er toch? :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HA! Dat hielp, de mail met antwoorden is binnen!! Scheelt een hoop stress......

    BeantwoordenVerwijderen