maandag 25 november 2013

Een dagje hel en verdoemenis

En zo kon het dus gebeuren dat Jeroen mij op een grijze herfstmiddag ophaalde om een stevig potje te gaan rocken in Eindhoven. Ik had alles gedaan wat ik moest doen, ik had de organisatie verwittigd van mijn komst, ik had al dagen van tevoren geen bedenkelijk voedsel gegeten uit angst voor een stevig potje buikpijn op het moment supreme (en was zowaar een kilo afgevallen), ik had afspraken afgezegd en was de avond ervoor heel vroeg naar bed gegaan om er veertien uur later pas weer uit te komen zodat ik zo fit was als ik menselijkerwijs maar zijn kon, Ik had mijn tassen gepakt, één voor in de auto voor voor én na Distortion en één tas voor tijdens Distortion die ik kon achterlaten in een kluisje, kortom: ik was er klaar voor!

Frevarometalpics
Volgens de routeplanner van de ANWB zou de rit naar Eindhoven zo’n krappe anderhalf uur in beslag nemen maar dankzij Jeroens sportieve rijstijl konden we de afstand in een ruim uurtje overbruggen. We parkeren de auto en sluiten aan in de rij om gefouilleerd te worden voor we naar binnen mogen. De beveiligingsman vraagt of hij misschien in mijn tas mag kijken. “Maar natuurlijk”, antwoord ik,  “al zal je niets anders vinden dan schone kleren en stomamateriaal.” Daar jaag ik de arme man de schrik mee in de benen en ik mag prompt ongefouilleerd doorlopen. Tot grote hilariteit van Jeroen mag hij ook doorlopen zonder dat hij aan een rigoureus onderzoek wordt onderworpen. “Das voor het eerst”, zegt hij triomfantelijk, “dat komt door die tas van jou.” “Heel graag gedaan hoor”, antwoord ik terug. Ik haal een sleutel voor een kluisje en vraag me, eenmaal bij de kluisjes aangekomen, af of alles wat ik mee heb wel in dat piepkleine kastje past. Maar na het nodige aandrukken gaat het deurtje dicht en kunnen we op weg naar de zalen.  

Frevarometalpics
Ik mag rustig wennen van Distortion want als wij de zalen binnenlopen speelt er even geen band. We kuieren langs de merchandisestandjes en proberen ons te oriënteren. Jeroen grijpt een flyer met de timetable mee, die gaandeweg de dag zijn nut zal bewijzen. We kijken wanneer we waar moeten staan en welke bands we willen zien. Het valt allemaal mee, we kunnen alles meepikken als we dat willen. Is in de ene zaal een band klaar dan begint in de andere zaal een optreden van een andere band. Heel handig, maar ik voorzie een drukke dag met veel staan, iets wat ik niet lang vol kan houden zo zonder fatsoenlijke buikspieren. We beginnen bij een band met een illustere naam die ik hier niet neer durf te zetten. Die beginnen redelijk rustig, van mij mag het best wat harder, ik ben niet voor niets gekomen toch? Alsof ze mijn gedachten via de geluidstoren opgevangen hebben gaan de mannen los. Ik schiet er eerst van in de lach om vervolgens met open mond te staren naar het tafereel dat zich voor mij afspeelt. Ik kan niet anders dan met diep ontzag kijken naar wat er op het podium gebeurt.  Dit bevalt me wel, hier kan ik wat mee. Als Jeroen besluit dat het voor mijn eerste kennismaking met metal voor nu even genoeg is en we op weg gaan naar de volgende zaal om een goed plekje te bemachtigen voor de volgende band, kan hij het niet nalaten en vraagt: “En?” Ik kijk naar hem op en antwoord naar eerlijkheid: “Zo, dat lucht lekker op!”

We staan in de andere zaal te wachten als ik mijn goede vriend Ernst ineens ontwaar. Ernst is fotograaf en is veel bij metalconcerten te vinden om de bands in hun volle glorie op de kiek te zetten. Ik vlieg hem om de nek: “Ha, daar ben je, ik zocht je al!” zegt hij tegen me als hij me terug knuffelt. We staan even te praten en ik zie ineens dat hij oordopjes in heeft. “Hee speel jij vals?” vraag ik hem. “Nou, die zijn geen overbodige luxe”,  antwoord hij. “Hier krijg je morgen last van hoor als je ze niet hebt, volgens mij kun je ze bij die stand daar halen”, gaat hij verder. Inmiddels speelt Hypocrisy en ik bedenk me dat hij wel eens gelijk kan hebben vooral omdat mijn oren al aardig toeten. “Ik loop even die kant op”, zeg ik tegen Ernst, “pas jij even op Jeroen?”

Frevarometalpics
Ik vraag heel vriendelijk om oordopjes en krijg een paar stoere rode in een prachtig doosje in de handen geschoven. Als ik vraag wat ik ervoor betalen moet is het service van de zaak. “Hartelijk bedankt hoor”, roep ik vriendelijk. “U hebt mijn dag gered”, mompel ik erachteraan. Weer terug op mijn plekje en met oordopjes in krijg ik weer een beetje grip op het geheel. Al ‘ja’-knikkend sta ik het eens te zijn met de zanger. Jeroen loopt wat naar voren en ik besluit mijn energie te sparen en een plekje op te zoeken waar ik even leunen kan, wat meer achterin de zaal. Van hieruit heb ik goed overzicht op het hele gebeuren en het valt me op dat vooral de mensen die midden in de zaal staan helemaal uit hun dak gaan bij deze band. Naar de linkerkant, waar wij staan, is iedereen redelijk tam aan het luisteren.  Als het optreden voorbij is komt Jeroen enigszins teleurgesteld naar me toe lopen. “Ik had er toch wat meer van verwacht”, zegt hij. Ik zeg hem dat ik denk dat hij verkeerd stond omdat ze rechts naast mij helemaal los gingen. Een kwestie van beleving besluiten we uiteindelijk. Door naar de volgende band…..

En zo wisselen we de uren daarna de ene zaal voor de andere en staan we uiteindelijk naar Satyricon te luisteren. Een showmannetje volgens Jeroen. Dat kan dan wel zijn, hij weet het publiek wel uit de startblokken te krijgen en verrek begin ik daar mee te deinen en mijn handen in de lucht te steken uit pure enthousiasme? Satyricon heeft er zin in en zo missen we jammerlijk het begin van de band waar ik het meest naar uit heb gezien: Papa Roach. Als de laatste tonen uit de versterkers gieren rennen wij al naar de andere zaal om zoveel mogelijk  mee te krijgen. Satyricon heeft de mensen dan misschien uit de startblokken gekregen maar Papa Roach brengt ons allemaal naar een heel ander niveau. Ik ben mezelf heel erg dankbaar voor het leunen tegen alles wat mijn gewicht maar dragen kon deze dag want ik heb nog energie. Dus ik kan knallen. Ik spring, rock, zing en schreeuw enorm mee. Kennelijk ben ik redelijk makkelijk op te zwepen. Weer wat geleerd. Jeroen vind dat we wat avontuurlijker moeten worden en neemt me mee naar voren alwaar we aan de rand van een circle pit staan. Een tikkeltje eng want ik ben altijd bang voor een klap op mijn buik, maar Jeroen gaat breed voor me staan zodat ik niet geraakt zal worden. Ik probeer het geheel  voor het nageslacht vast te leggen maar net als ik sta te klungelen met mijn camera trekt Jeroen aan mijn arm en zie ik de zanger de security gek maken door het publiek in te gaan en vlak langs ons heen lopen richting de pit. Het dak gaat eraf en ik ben erbij!! Na een, in mijn ogen, veel te kort optreden is het tijd om de energie op te laden. Wat zoveel betekend als: eten.

Frevarometalpics
We gaan voor de pizza, schreeuwend duur en heel erg onverantwoord, dit ga ik morgen bezuren maar vooruit. Jeroen vind een plaatsje en we strijken neer aan een picknicktafeltje. Ik heb echt even tijd nodig om te eten maar Jeroen heeft, voor ik ook maar een stukje op, heb zijn hele pizza al achter de kiezen. “Heb je het wel geproefd?” vraag ik hem. Als ik ein-de-lijk klaar ben met eten pakken we nog een klein stukje Death mee maar lopen eigenlijk vrij snel naar de hekkensluiter van de dag ‘My Dying Bride’. Jeroen wijst mij op een vrijstaande paal maar ik vertel hem dat ik me goed genoeg voel om zonder ondersteuning vooraan te staan. Dat kan want we zijn vroeg en het is nog aardig rustig. Ik weet dat hij hier de hele dag naar uit heeft gekeken, ik kan hem niet afschepen met een plekje achteraan. Precies op tijd beginnen ze te spelen maar ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ze mij niet weten te overtuigen. Ik heb sterk de indruk dat de zanger in zijn depressieve periode zit. Het is ook een showmannetje, overduidelijk, maar in dit geval niet in de goede zins des woords. Het is mij iets te veel drama. Jeroen maakt er voortijdig een eind aan, “we gaan naar huis”, zegt hij. Kennelijk heeft My Dying Bride hem ook niet weten te overtuigen……


LIFESAVERS
Op de terugweg door Eindhoven houd Jeroen zich verbazingwekkend goed aan de snelheid. “Dat komt omdat ze hier van dié dingen hebben”, zegt hij terwijl hij wijst op een flitspaal. Ik wijs hem op een mooi aandenken aan deze dag mocht de bekeuring op de mat vallen. We rijden wederom op een sportieve manier terug naar huis. Onderweg zie ik lichten aan de hemel, volgens mij zijn het van die lasers maar zekerheidshalve check ik even of de radio het doet en vraag ik Jeroen of de auto normaal functioneert. We bespreken dat als we dan toch door aliens ontvoerd worden deze avond, we dan wel de ervaring willen zoals in de X-files gezien natuurlijk. En we praten over nog veel meer, over andere tv-series, muziek en schrijverij enzo. Voor ik het weet heeft Jeroen me weer veilig thuis afgezet. Ik geef hem een knuffel en bedank hem voor de geweldige dag! Volgend jaar weer? (mits de programmering goed is uiteraard)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten