donderdag 28 november 2013

De nasleep

Al dat ge-avonturier gaat me niet in de koude kleren zitten. Het is nu een aantal dagen na het Distortionfest en ik voel me ziek. Natuurlijk weet ik dat er altijd een nasleep zit aan de dingen die ik doe maar het valt me elke keer weer tegen. In tranen zeg ik tegen Fred dat het zo demotiverend is om iets te gaan ondernemen als je weet dat je het naderhand moet bezuren. En het wrange is dat ik nooit van te voren weet hoe hard de klap zal zijn. Als dat wel zo was dan had ik misschien nog een beetje het idee gehad dat ik er grip op had omdat ik dan geweten had waar ik me op voor moest bereiden. Maar niets van dat alles, mijn lijf doet pijn, ik heb nul energie, sta bij tijd en wijle te trillen op mijn benen en in mijn buik is sinds zondagnacht een bankschroef aangebracht die steeds een beetje strakker draait. Kortom,  ik voel me niet zo lekker.

Maar gelukkig ben ik avonturier en kies ik er deze dagen voor om mezelf te oefenen in het herstellen. Sinds zondag weet ik namelijk na zes jaar eindelijk hoe ik me het beste voor kan bereiden op dit soort feestjes. Het is net of ik een enorme puzzel op heb gelost en heel eerlijk gezegd ben ik daar reuze trots op. Voor dat het zover was is het namelijk een behoorlijk aantal keren mis gegaan door een verkeerde inschatting van mijn kant. Daar krijg je nare situaties van die niet echt een opsteker zijn voor je zelfvertrouwen. Midden in de Efteling een zouttekort oplopen, bijvoorbeeld, en niets bij je hebben om dat op te vangen is geen aanrader en drukt de dag behoorlijk. Een dagje uit staat of valt bij de voorbereidingen en na zes jaar is het me eindelijk gelukt ze op zo’n manier te perfectioneren dat ik op het moment supreme kan knallen. Jammer genoeg is het gebrek aan energie naderhand de reden dat ik de ‘hoe-kan-ik-de-nasleep-zo-beperkt-mogelijk-houden’ nog niet uitgevogeld heb en alle bijkomende ellende nog lijdzaam moet ondergaan.

En zo zijn de afgelopen dagen dagen geweest van zelfonderzoek. Wat vind ik plezierig en waar ben ik bij gebaad als ik me zo beroerd voel? Hoe kan ik het mijzelf zo comfortabel mogelijk maken? Dat ik ziek ben van vermoeidheid is één ding, maar de kunst is dat te accepteren en niet te bevechten merk ik. Het “niet willen” van de nasleep kost ontzettend veel energie en veranderd niets behalve dan dat het nog langer duurt voor ik me weer een beetje mens voel en dat was nou net niet de bedoeling. Ik wil efficiënt herstellen. Niet mijn zorgvuldig bij elkaar geharkte energie verkwisten met nutteloos gepieker over waarom het is wat het is. Me dat realiseren zorgt ervoor dat ik ineens geconfronteerd word met mijn eigen gedachtes. Ik denk wel heel vaak op een dag dat dit niet is wat ik wil. Maar nergens denk ik aan wat het is wat ik wél wil. Ja, me beter voelen, maar voor het zover is moet ik het dan misschien doen met een lijf dat even niet meer kan maar waar nog wel, zij het hele beperkte, mogelijkheden inzitten. Misschien moet ik eens kijken naar wat de mogelijkheden zijn (in plaats van wat de onmogelijkheden zijn) en die omzetten in slow-recovery activiteiten. Zodat ik waarschijnlijk een beetje het idee heb dat ik leef in plaats van overleef. 

En zo vind ik mijzelf The-Day-After,  en de dagen daar weer na, lekker in bed liggen. Dit keer zonder mij schuldig te voelen dat ik Fred in de steek laat maar me realiserend dat het bittere noodzaak is uit te rusten en bij te slapen. Schrijf ik, welliswaar in de campingstand op de bank, een blog. Niet mijn allerbeste en ik moet mezelf regematig verbeteren, maar toch. Ik probeer met mijn bankschroefbuik toch zoveel mogelijk ritme te houden qua eten, al is het dan in kleine beetjes gevolgd door medicijnen en heel veel laxeermiddelen. Ik hang een inspirerende tekst op de vriezer en loop zo lang als maar kan in mijn pyama rond. Ik kijk met Jasper de 50th anniversary episode van Doctor Who (2x) en we besluiten (beide keren), met kippenvel op de armen en tranen in de ogen, dat dit de allerbeste aflevering ooit is. Verwen ik mijzelf met het paperloversboek van Flow en vind ik mijzelf even later al kleurend terug aan de keukentafel (heel rustgevend ben ik achter). Maar bovenal kijk ik om de haverklap op youtube de filmpjes terug van Satyricon en Papa Roach op Distortionfest. Daar stond ik tussen, tussen al die feestende, springende mensen. Was alles heel even normaal en had ik geen zorg in de wereld. En al kijkend komt dat heerlijke trotse gevoel weer naar boven. Dat heb ik toch maar mooi gedaan! Nu heel hard vasthouden dat gevoel.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het nog steeds heel erg dapper van je dat je het hebt gedaan, niet vanwege de muziek, maar vooral vanwege het verzetten van je grenzen en je zinnen. Echter, de nasleep zoals jij deze schrijft is natuurlijk wel een heel nare. Ik zou zelf niet snel kiezen om dit soort activiteiten te ontplooien, wetende dat ik dagen daarna extreme last blijf houden. Ik zou me aanpassen aan mijn fysieke toestand, en dit soort activiteiten voorbij laten gaan, ook dat is niet einde van de wereld. Er is zoveel meer dat minder energie kost, en je daarna nog goed kan functioneren. En dat is toch ook wat waard?
    Desalniettemin vond ik het erg leuk met jou hierheen te gaan, en hoop ik dat je toch snel weer enigszins opgeknapt bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mee eens, ik kan me voorstellen dat meer mensen die dit lezen er zo over denken. Doe het dan niet en houd je rustig. Het overgrote gedeelte (lees 99% van de tijd) houd ik me ook aan activiteiten die niet veel energie kosten. Wat je hier leest zijn mijn uitspattingen, ik denk namelijk niet dat veel mensen mijn blog zouden lezen als die zou gaan over wat ik eigenlijk de meeste tijd doe, namelijk niets. En, eerlijk Jeroen, zou je dat werkelijk doen? Je aanpassen aan je fysieke toestand en bepaalde activiteiten laten gaan. En dan bedoel ik echt nooit meer doen? Stel je eens voor........Ik ken jouw week namelijk en jij kon ook geen nee zeggen, ook al wist je dat het doorpezen was. Maar ik vind het wel heel dapper van je dat ik mee mocht, niet iedereen durft dat....die vinden mij eng.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je hartstikke eng ;-)
    Ik begrijp het wel, daar gaat het niet om, maar ik zou me verdiepen in andere, minder energie opslurpende activiteiten. Ik snap, moet het in perspectief zien. Ik zou ook niet dag in dat uit niks kunnen doen, echt niet. Wat ik nu doe, deze week, is ook extreem, maar ik ben gezegend nog wel alles te kunnen doen. Alleen ik zou echt heel hard mijn best doen om in ieder geval mijn fysieke toestand stabiel te houden, dan heb je er zelf ook meer aan. Alles ontzeggen lijkt me ook heel moeilijk, dat wel..

    BeantwoordenVerwijderen