vrijdag 8 maart 2013

Duss....beroepsavonturier (deel 1)


Zomaar, op een avond nog niet zo heel lang geleden (2 dagen) kijk ik nietsvermoedend een programma op Discovery Channel. Als de reclame komt besluit ik niet naar de wc te hoeven en qua drinken zit ik ook nog lekker. Ik hoef dus niet op te staan en laat de reclame een tikkeltje geirriteerd over mij heen komen totdat......er ineens een intro komt voor een ander programma, binnenkort te zien op de eerder genoemde zender, het gaat over een beroepsavonturier. Ik kijk naar alle spannende dingen die de man in het filmpje gaat doen en realiseer me ineens dat dat zijn beroep is: avonturier zijn. Ik ga rechtop zitten en laat mijn gedachten de vrije loop. Ik wist niet dat dat mogelijk was, avonturier worden voor je beroep, ik zeg het even hardop voor mijzelf om te zien of het net zo spannend is als ik denk.  Zou daar wel een fatsoenlijke boterham in te verdienen zijn? En belangrijker nog: waarom heb ik deze keuze nooit voorgeschoteld gekregen toen het er op aan kwam op de middelbare school? Dan had ik het wel geweten! Dit kon nog wel eens interessant worden als ik nu besluit ook beroepsavonturier te worden. Eens kijken hoe mijn lief hierop reageert als ik het voorstel voorzichtig opper tijdens ons dagelijkse wandelingetje met de hond. Hij schiet in de lach op het moment dat ik mijn carriere switch bekend maak, maar is vol bewondering over mijn fantasie. Die heb ik dan al mooi in de pocket! Nu eens even in het woordenboek opsnorren wat ik me op de hals haal.

Definitie van een avontuur: Een avontuur is een onderneming waarvan de uitkomst bij voorbaat niet vaststaat.

Ja daar kan ik wel wat mee, dat klinkt niet al te eng. Dan op naar stap twee:

Definitie van een avonturier: Iemand die erop uit is van alles te beleven.

Ik ben redelijk opgelucht, nergens staat dat ik uit een vliegtuig hoef te springen of in een luchtbel hoef te stappen op zoek naar de Titanic, dat zou niet haalbaar zijn met mijn redelijk beperkte gezondheid (zie: http://www.colitiscollectie.nl/index.php/deelnemers/koosje ). Een onderneming waarvan de uitkomst niet vaststaat kan van alles zijn, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Voor mij staan van een heleboel ondernemingen de uitkomst niet vast en ik ben iemand die er altijd op uit is van alles te beleven hoe groot of klein dat ook mag zijn. Waarschijnlijk was ik altijd al beroepsavonturier maar wist ik het alleen nog niet. Die functieomschrijving past mij prima! Ik laat al deze informatie nog eens even in gedachten langskomen en beslis dat het er nou maar eens van moet komen. Het enige wat dit beroep van mij vraagt is een andere kijk op bepaalde gebeurtenissen en mijzelf losweken uit mijn comfort-zone. Daar kon echter nog wel eens een klein probleempje liggen, ik houd namelijk heel erg van mijn comfort-zone. Mijn comfort-zone en ik zijn 4 handen op een krakkemikkige buik. De uitdaging bij het worden van een beroepsavonturier ligt hem bij mij dus vooral in het opzoeken van dingen in plaats van er voor weg te lopen, niet meer bang zijn, maar doen! Dus niet meer stiekem doorbladeren naar de laatste pagina's van een boek om te zien hoe het afloopt om zo teleurstelling te voorkomen. Niet meer achter een kussen, krant, boek of laptop schuilen tijdens een enge film, maar met de ogen volop open kijken. Maar wel naar plaatsen toegaan waar ik  nog nooit geweest ben (dat zijn er veel en geloof het of niet, ook nog redelijk dichtbij....) en mensen aanspreken die ik helemaal niet ken. Je hoeft niet groot te beginnen besluit ik, gewoon een kwestie van opbouwen. Nou op naar het eerste avontuur dan maar..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten